Pre koho beh nie je ideálny

behanie

Beh patrí medzi najobľúbenejšie doplnky silového tréningu. Jeho pozitívne účinky na zdravie a kondíciu sú všeobecne známe.

Od 70. rokov minulého storočia sú jeho pozitívne účinky na zdravie aj vedecky podložené.

Beh pôsobí pozitívne pri prevencii rôznych civilizačných ochorení, zlepšuje kardiovaskulárnu činnosť, zlepšuje kondíciu a takto by sme mohli pokračovať v menovaní mnohých ďalších výhod, ktoré nám beh môže priniesť.

Aby tomu tak bolo aj v praxi je dôležitá správna metodika behu, teda neplatí názor, ktorý som nedávno počul, že behať môže každý a nič k tomu nepotrebuje. Mimo správneho oblečenia, obuvi a znalosti techniky behania, je dôležité vedieť pre koho nie je beh vhodným prostriedkom na redukciu hmotnosti a môže dokonca zhoršiť jeho zdravotný stav.
Ľudia s veľkou nadváhou by určite nemali začínať chudnúť pomocou behania. Je potrebné si uvedomiť, že pri každom bežeckom kroku pôsobí na nohu sila rovnajúca sa dvojnásobku až trojnásobku našej telesnej váhy, čo môže spôsobiť preťažovanie pohybového aparátu prevažne hlavných nosných kĺbov. Na to aby ste vedeli, či je beh pre vás vhodnou pohybovou aktivitou môže poslúžiť hodnota BMI indexu.
Ten sa vypočíta tak, že svoju telesnú hmotnosť vydelíte telesnou výškou na druhú. Dôležité je aby ste výšku uvádzali v metroch.

 

                         Telesná váha (kg)
BMI = ——————————————-
                  Telesná výška na druhú (m)

 

Pre zvolenie správnej pohybovej aktivity môže poslúžiť aj nasledujúca tabuľka:

beh a BMI

Je však otázne či pri severskej, alebo kondičnej chôdzi dôjde k požadovanej redukcii váhy, prípadne či sa nepredĺži časové obdobie chudnutia natoľko, že to na niekoho bude pôsobiť skôr demotivačne. Existujú však aj iné formy pohybových aktivít umožňujúce redukciu váhy, ako napríklad stále populárnejší funkčný tréning, kde je možné vykonávať kondičné cviky zamerané na hornú polovicu tela. Pri takomto cvičení zostávajú hlavné nosné kĺby zaťažené len minimálne, čím sa môžete vyhnúť zdravotným komplikáciám a napriek tomu dosiahnuť viac ako uspokojivých výsledkov na ceste za zbavením sa prebytočných kilogramov.

Je tiež namieste spomenúť ochorenia pri ktorých by ľudia nemali behať vôbec, keďže by beh pre nich mohol byť zdraviu nebezpečný.

Medzi absolútne kontraindikácie patria:

– vrodené alebo získane srdcové vady
– akútny infarkt myokardu
– závažnejšie poruchy srdcového rytmu
– cievne ochorenie (bolesť v srdcovej krajine aj v kľude )
– akútne ochorenie tráviaceho ústrojenstva
– akútna embólia
– akútny zápal žíl
– akútny zápal pečene
– akútne (horúčkovité ) infekčné ochorenie
– ťažké formy vysokého krvného tlaku
– ťažšie artrózy
– iné závažné ochorenia (nervové choroby, nádory a pod .)

Ako je vidieť, napriek svojim pozitívnym účinkom, behanie určite nie je vhodným spôsobom chudnutia pre každého.
Avšak aj tým, pre ktorých neexistujú zdravotné obmedzenia, alebo obmedzenia v oblasti telesnej váhy môže beh pri nesprávnom dávkovaní, ak nebehajú technicky správne, alebo pri nesprávne zvolenej obuvi môže beh viac uškodiť ako pomôcť.

Je preto dôležité sa pred tým, ako sa rozhodneme pre tento druh pohybovej aktivity poradiť s odborníkmi.

 

Zdroj: Aleš Tvrzník, David Gerych-Veľká kniha behania

 

 osobný tréner Jozef Zabavnik Jozef Zabavník
  osobný tréner

 

Komentáre