Pozor na pretrénovanie

pretrénovanie

 Určite mnohí z vás ste sa už stretli s niekým, koho cvičenie natoľko chytilo, že by chcel tráviť vo fitku najradšej celé dni a noci.

To môžeme vidieť hlavne u mladých chalanov, ktorí sa venujú cvičeniu sotva pár týždňov.
Typické zmýšľanie až príliš zapáleného, či skôr “premotivovaného“ cvičenca je, že čím viac a častejšie budem cvičiť, tým väčšie svaly budem mať.
Aj tu ale platí staré známe, že všetkého veľa škodí.

Mýty o cvičení

Myšlienka číslo 1 : čím viac budem cvičiť, tým väčšie svaly budem mať
Myšlienka číslo 2 : svaly rastú v posilke, počas tréningu
Mnohých teraz asi veľmi sklamem, ale tieto dva mýty neplatia. Ak by ste sa riadili týmito dvomi myšlienkami, dostali by ste sa akurát do stavu pretrénovania.

Čo je vlastne pretrénovanie?

Zjednodušene povedané, pretrénovanie je stav, do ktorého sa dostaneme, ak budeme veľa trénovať bez dostatočného času na oddych a regeneráciu.

Príznaky pretrénovania :

» Problémy a bolesti, ktorých sa podľa vašich subjektívnych pocitov nedokážete zbaviť.
» Pocit vyčerpania, unavenosť, nedostatok energie.
» Nie ste schopní nabrať hmotnosť, ani zvýšiť silu. Strácate svalovú hmotu a cítite sa slabší.
» Nemáte chuť do jedla.
» Nie ste schopní dobre sa vyspať.
» Ste podráždenejší.
» Vaša kľudová srdcová frekvencia je vyššia ako obyčajne.
» Po tréningu potrebujete dlhší čas na zotavenie.
» Častejšie trpíte ochoreniami z prechladnutia.
» Pokles imunity – recidivujúce infekcie.
» Pociťujete zreteľný pokles chuti do tréningu.

 

Netreba sa ale hneď báť, ak ste sa dnes v noci dobre nevyspali.
Neznamená to hneď, že ste pretrénovaní. O pretrénovanie ide vtedy, ak sa niektorý z príznakov (často krát je to kombinácia viacerých príznakov) objavuje dlhodobo a pravidelne. Vtedy je to už problém.

Čo robiť pri pretrénovaní

Ak sa cítite pretrénovaní, tak najlepšie urobíte, ak si dáte aspoň na jeden až dva týždne prestávku od cvičenia. Pre mnohých je to niečo nepredstaviteľné, lebo si myslia, že hneď prídu o svoje ťažko nadobudnuté svaly, no opak je pravdou.
Tento čas bez tréningu pomôže telu poriadne si oddýchnuť, zregenerovať a pripraviť sa na ďalšie tréningy, na ktorých bude Vaša výkonnosť opäť narastať. Takýmto oddychom pomôžete nielen svojmu telu, ale aj svojej psychike.

Prevenciou pretrénovania je správna voľba tréningov

Dôležitá nie je kvantita, ale kvalita. Správnej technike sa nič nevyrovná a je preto lepšie na tréningu odcvičiť „menej“ ale kvalitne, ako „viac“ a nekvalitne. Samozrejmosťou je aj dostatočný oddych medzi jednotlivými tréningami a jednotlivými svalovými partiami.

Tip na záver, ako sa vyhnúť pretrénovaniu

Stačí mať rozumného trénera, ktorý vás namiesto toho, aby vám na každom tréningu prihodil na činku o jeden kotúčik viac, alebo vám pridal na stroji o jednu tehličku viac, bude nútiť preciťovať a vychutnávať si každé jedno opakovanie tak, akoby už žiadne ďalšie nemalo následovať.
pretrénovaniecvičte s chuťou
Komentáre