8 silných dôvodov prečo začať chudnúť v lete

cvičenie vo fitness

Podľa našich skúseností ľudia najčastejšie začínajú chudnúť v januári, začiatkom roka. Druhé obdobie väčšieho prívalu, začína po Veľkej noci, kvázi ešte pred letom. Je to prirodzené, že ľudia sa po vianočnom jedení snažia schudnúť, rovnako tak pár mesiacov pred letom.

Len málo ľudí sa rozhodne chudnúť počas leta. Dôvodom určite nie je to, že už sú všetci chudí. Najčastejšie sa stretávam s názormi, že už počas leta sa neoplatí chudnúť, lebo ľudia majú rozbitý režim a už si plavky musia obliecť tak či tak. 

Pozrime sa bližšie na výhody a nevýhody chudnutia v lete.

Výhody chudnutia v lete

1

Prirodzene menej ​​​​jeme

Veľmi často mi najmä ženy hovoria, že sa im ľahšie chudne počas leta, lebo im nechutí tak jesť. Veľké horúčavy počas leta často spôsobujú nechuť do jedla. Zároveň na rozdiel od zimy, kedy trávime väčšinu času zavretí doma alebo v práci, počas leta sme viac vonku. Aj vďaka tomu menej jeme. Viac sme v pohybe a menej sedíme a niečo ďobkáme. Nemáme toľko času myslieť na jedlo. Namiesto toho máme viac chuť  ísť do prírody a hýbať sa. Leto je proste super spôsob ako prirodzene menej jesť. 

menej jeme

2

Máme dostupnejšie a chutnejšie potraviny

Často keď v zime rozoberám s ľuďmi ako si upraviť stravu, hovorím aj o zelenine. Ich odozva nie je veľmi dobrá. Hovoria mi: "Vieš Rado teraz je ale tá zelenina taká hnusná, tie paradajky sa nedajú jesť. Už nech je leto, vtedy mi zelenina naozaj chutí."


Vtedy hľadáme alternatívne možnosti chutnej zeleniny aj v zime. No teraz nemusíte hľadať žiadne alternatívy. Je leto. Mnohí z vás majú aj vlastnú vypestovanú zeleninu, alebo môžu zájsť na miestny zeleninový trh. Tam nájdete naozaj čerstvú, kvalitnú na záhradke vypestovanú zeleninu.


A aby som nezabudol, naozaj chutnú zeleninu. Preto je v letnom období oveľa jednoduchšie doplniť svoje stravovanie o kopec chutnej zeleniny, ktorá nám pomôže schudnúť.

zdravá čerstvá zelenina

Prečo jesť veľa zeleniny

  • obsahuje minimum kalórií
  • obsahuje dôležité vitamíny a minerály
  • obsahuje dôležitú vlákninu, ktorá nám zlepšuje trávenie a čistí naše črevá
  • check
    pomáha detoxikácii organizmu 
  • check
    výborný zdroj antioxidantov
  • check
    udržuje nízku hladinu cukru v krvi
  • check
    zasýti nás a pritom od nej nepriberieme

Ak minimalizujeme klasické prílohy ako ryžu, zemiaky, cestoviny, múčne jedlá a nahradíme ich čerstvou zeleninou poliatou s olivovým olejom, jednoduchšie schudneme. Zároveň vieme, že robíme správnu vec pre naše telo a zelenina je aj chutná. Preto je počas leta jednoduchšie správne sa stravovať.

3

Prijímame viac tekutín

Veľmi často sa stretávam s tým, že ľudia málo pijú vodu, ale naopak pijú veľa kávy. Neuvedomujú si, že káva ich odvodňuje a preto, aj to málo čo vypijú, im káva pomôže z tela vylúčiť.


Výsledkom je nedostatok tekutín.


Ich odpoveď na moju otázku, prečo tak málo pijú je:

proste nie som smädný.


Ja nie som zástanca prehnaného pitia tekutín, ale na druhej strane určitú dávku telo potrebuje pre svoju správnu funkciu. V lete je pre ľudí jednoduchšie viac piť, lebo majú väčšiu potrebu dodávať svojmu telu tekutiny. 


Je samozrejmé, že počas leta potrebujeme vypiť aj dvojnásobok toho, čo vypijeme počas chladnejšie obdobia. Leto je ale ideálne na chudnutie, lebo je pre nás jednoduchšie piť dostatok tekutín.

Základné rady k pitnému režimu

1. Nezabúdajte na dostatočný príjem tekutín, teda čistej vody alebo nesladených bylinkových čajov. Neznamená to, že sa máte nalievať tekutinami, ale ani nízky príjem tekutín nie je dobrý. 

2. Častokrát môžete pociťovať hlad, ale pritom ste len smädní. Preto vždy, keď cítite hlad, ešte skôr ako sa najete, zamyslíte sa nad tým, či nie ste len smädní.

3. Ak nebudete piť dostatok tekutín nastane niekoľko javov v tele:

  • Budete viac jesť
  • Telo si bude zadržiavať vodu v podkoží a vy budete neliati, aj keď pijete málo vody
  • Telo sa bude musieť sústrediť na vysporiadanie s nedostatkom tekutín (aj keď to možno priamo nebudete pociťovať) a nebude riešiť spaľovanie vašich tukových zásob
  • Bolesť hlavy, únava, suchá a málo pružná pokožka

4. Nedá sa povedať koľko tekutín by ste mali piť. Minimum je 1,5 L. Riaďte sa farbou svojho moču. Moč by mal byť svetlo žltý a bez zápachu. Ak je váš moč silnej žltej farby a prípadne aj so silným zápachom, určite trpíte nedostatkom tekutín.

4

Viac sa hýbeme

Leto je ideálne obdobie pre pohyb. Vonku je teplo, príjemne, svieti slnko a my máme väčšiu chuť sa poprechádzať, zahrať si futbal, ísť na korčule, proste byť vonku a byť v pohybe.


Preto je oveľa ľahšie chudnúť v lete.


Mimo cieleného cvičenia, spálime aj kopec kalórií bežným pohybom a aktivitami. Počas leta ľudia chodia s deťmi na prechádzky, do prírody a na turistiku. 

letné prechádzky v prírode

Navštevujú rôzne hrady či zámky. Oveľa viac času trávime vonku a oveľa viac sa hýbeme. Nie je pre nás potrebné chodiť do posilňovne na nejaké nudné kardio cvičenie, keďže nemáme problém sa hýbať viac vonku.


Môžeme ísť pešo alebo na bicykli do práce. Po večeri je možné sa ísť poprechádzať, je dlhšie vidno, takže môžme viac času tráviť vonku. 

Okrem toho v lete chodíme na kúpaliská, priehrady a veľa času trávime aj plávaním.


Nie je nič jednoduchšie ako páliť kalórie počas leta pohybom.


My organizujeme pravidelné bežecké tréningy a ľudia často aj beh počas zimy vynechávajú. Boja sa, že prechladnú a studený vzduch im nerobí dobre. Naopak, hneď ako sa oteplí, vybehnú von a ide sa na vec. Pohyb je v lete vidno na každom kroku.   

5

Môžeme cvičiť aj na čerstvom vzduchu

Už som to spomínal v predchádzajúcom bode, ale nie je nič lepšie ako cvičiť vonku na čerstvom vzduchu. 

Nemusíte byť zavretí v telocvični alebo posilňovni, ale môžete sa hýbať aj vonku.

Počas leta sa aj my snažíme ľudí vytiahnuť vonku. Ponúkame cvičenia aj vonku na čerstvom vzduchu. Pre našich cvičencov je to príjemná zmena. Oživia sa tým tréningy, zapoja sa aj iné typy a spôsoby cvičenia, na aké sú v posilňovni zvyknutí.

 Je super využiť teplé počasie a zacvičiť si na peknej zelenej tráve. Vnímať aj okolitý svet, oblohu a slniečko. Človek má z cvičenia hneď iný dojem, urobí mu to dobrú náladu a krajší deň.


Preto je ľahšie cvičiť počas leta a mali by ste naozaj využiť aj to, čo nám prirodzene ponúka príroda. Jasné, sme v meste, na sídlisku, nie je to úplne les, ale stále je to viac ako betónová budova.


Dnes už máme vybudované bežecké okruhy s tartanovým povrchom. V strede a okolo nich sa nachádza tráva a kopec priestoru na realizáciu aj iných činností ako len beh. Tieto miesta nás priam nabádajú k pohybu. 

cvičenie vonku na čerstvom vzduchu

Výhody cvičenia vonku

  • čerstvý vzduch
  • viac miesta, viac priestoru
  • možnosť zapojiť nové cviky a metódy cvičenia
  • slnko, prirodzený zdroj svetla a energie
  • príroda okolo

6

Máme lepšiu náladu a sme šťastnejší

Tohto roku bola dlhá a dosť chladná zima. Zdalo sa ako by nechcela skončiť. Mnoho mojich klientov mi rozprávalo ako sú už z tej zimy unavení. Všetci boli pochmúrni a nevedeli sa dočkať, kedy už zima skončí.


Väčšina ľudí, má radšej leto. Teplo, slnko, dlhšie dni, žijúca príroda. 

Slnko nám dodáva veľmi potrebný vitamín D, ktorý nám často počas zimy chýba.


Vitamín D je aj vitamín šťastia. Ja som sa jeden čas veľmi o tento vitamín zaujímal, pretože som chcel vedieť, prečo na mňa tak vplýva, či je pekne slnečno alebo nie.


Ukázalo sa, že vitamín D je viac ako vitamín. Je to prohormón, ktorý výrazne ovplyvňuje našu náladu. Okrem toho má kopec, ďalších skvelých účinkov. Ja preto dodávam vitamín D počas celého roka.

s úsmevom to ide ľahšie

Na čo všetko vitamín D pomáha

  • posilňuje imunitný systém, pôsobí proti nachladnutiu a chrípke
  • zlepšuje náladu a pôsobí proti depresiám
  • posilňuje kosti a pomáha pri osteoporóze
  • pomáha sile svalov
  • pôsobí všeobecne proti bolesti
  • znižuje rakovinu pŕs, srdcové ochorenia
  • pomáha pri ochorení ľadvín a cukrovke
  • pomáha pri mnohých ďalších problémoch

V lete, keď vyjde slnko majú všetci hneď lepšiu náladu a sú šťastnejší. Slnko veľmi vplýva na náš organizmus, našu náladu a to ako sa cítime. V lete sme šťastnejší, máme lepšiu náladu a preto sa nám aj viac chce na sebe pracovať. Skôr dokážeme upraviť naše stravovanie a hýbať sa ako počas pochmúrnej zimy.

7

Sme viac zdraví

Tento bod úzko súvisí s predošlým.Tým, že máme v lete viac vitamínu D, máme aj silnejší imunitný systém a sme zdravší.


Počas chladnejšieho obdobia musia často cvičenci svoje snaženie (chudnutie) prerušiť, kvôli chorobe. To je vždy nepríjemná prestávka, po ktorej sa vyčerpaný organizmus chorobou musí znova štartovať. Obzvlášť, ak sme museli zobrať aj antibiotiká, ktoré náš organizmus viac vyčerpajú.


V lete je to lepšie. Máme dostatok vitamínu D a náš imunitný systém je na tom lepšie. Trávime viac času na čerstvom vzduchu, čo tiež prospieva nášmu zdraviu. Samozrejme, aj v lete môžme byť chorí, ale je to menej časté ako v zime alebo na jeseň.


Počas leta sa nám podarí skôr neprerušene cvičiť. Preto sa nám môže práve počas leta podariť ľahšie schudnúť a hlavne skôr. Vynecháme vynútené prestávky a opätovné začiatky spôsobené chorobou.

8

Už som spomínal, že počas leta chodia ľudia radšej von. Práve preto zvyknú posilňovne a iné športové zariadenia situované vo vnútri, ponúkať zľavy.


Chcú presvedčiť ľudí, aby aj počas leta cvičili vo vnútri v ich zariadeniach. Preto radšej počas letného obdobia ponúknu zľavu.

Štandardne počas leta cvičia vo vnútri iba skalní cvičenci. Veľa z nich si práve počas leta dáva svoje výzvy a nové ciele.


Všetci ostatní sú radšej vonku. To je pochopiteľné.


Je zaujímavé, ak zrazu máte lacnejšie športové zariadenia, prípadne trénera. Mnoho ľudí to donúti začať s cvičením práve počas leta. Ľudia chcú ušetriť a zároveň získať kvalitné služby.


Je to pochopiteľné a aj rozumné.

Práve preto je leto zaujímavé na začiatok. Základy, ktoré chytíte počas leta môžete ďalej používať a rozvíjať za menej peňazí.

tréning v telocvični
edit

Bonus: netreba sa toľko obliekať a vyzliekať

Poznáte to. V zime sme stále naobliekaní. Máme na sebe niekoľko vrstiev oblečenia, ktoré treba pred cvičením zhodiť. Často počúvam od klientov, že už majú plné zuby toho neustáleho obliekania a zobliekania. To v lete odpadá. V lete potrebujete kraťasy, tričko, šľapky a je to. Ušetríte kopec času s obliekaním. Nebude problém aj hneď po cvičení zobrať batoh a ísť von. Vonku vás slniečko usuší a nemusíte sa ani báť, že prechladnete. V lete je to oveľa jednoduchšie.

Nástrahy leta

A je to tu. Dosť bolo výhod prečo cvičiť v lete. Ideme sa na to pozrieť z druhej strany. Všetko má predsa svoje dobré aj zlé stránky. Teraz si povieme pár dôvodov, prečo je problematické chudnúť a cvičiť v lete.

1

Akcie rôzneho druhu

Toto je podľa mňa hlavný kameň úrazu. Aj preto sa množstvo ľudí rozhodne necvičiť v lete. 

Počas leta nás čaká množstvo rôznych grilovačiek a opekačiek. Je ťažké nedať si pri nich nejaký ten alkohol, pivo alebo slané pochutiny.


Ľudia počas leta radi pijú pivo od smädu. Vraj nie je nič lepšie ako si ísť večer sadnúť na jedno pivko (hovorili milovníci týchto večerov a vraj to často nie je len jedno pivo). 


Víkend pre nás začína už v piatok, kedy si berieme voľno a ideme niekam preč s kamarátmi alebo rodinou. Preto na seriózne cvičenie nám zostávajú iba 4 dni v týždni (dovolím si len poznámku, že aj to stačí 😉 ).


Chodíme na rôzne výlety, túry, kúpaliská, návštevy historických pamiatok, na kolotoče a nie všade sa dá dobre stravovať. Ak si nezbalíte niečo z domu, musíte jesť, čo nájdete v bufete. To väčšinou nie je nič, čo by podporilo vaše chudnutie.


Zmrzlina je ďalšiu častou pochutinou v lete. Taký nanuk počas horúčavy vždy dobre padne. No nie je veľmi diétny. 

Toto sú naozaj problémy, s ktorými sa počas leta stretnete a ktoré musíte riešiť.


Sú to riešiteľné problémy, pre toho kto ich riešiť chce. Pre tých, ktorí ich riešiť nechcú, sú to vážne dôvody na to, aby v lete necvičili a nepokúšali sa niečo so sebou spraviť. Ak tak iba presne opačným smerom, o akom vám píšem v tomto článku.

2

Teplooooo

Viem, že vás prekvapím, ale v lete je teplo. Veľmi často je veľmi teplo. Priam až horúco. V teple sme aj viac unavení. Teplo z nás vysáva energiu a uspáva nás. V teple sa všetko robí ťažšie. Ťažšie sa pracuje, ťažšie sa aj cvičí. 


V teple môže skôr prísť k dehydratácii a prehriatiu organizmu. Je väčšia pravdepodobnosť, že vám príde nevoľno a dostanete slabosť v lete ako v zime.


Proste v lete je teploooo a môže byť až ukrutnéééé teplo. Preto je lepšie skočiť do bazéna, ako sa potiť v posilňovni. Ale najprv sa musíte obliecť do plaviek. Tých, ktoré obopínajú vaše telo a ukážete sa v nich celému svetu. Alebo si môžete nájsť nejaké odľahlé miesto, kde nikto nechodí iba vy.


Alebo môžete aj počas leta na sebe zamakať a mať ten skvelý pocit, že so sebou niečo robíte. Že sa vaše telo spevňuje a vaše sebavedomie rastie. Vy ste so sebou spokojnejšia a nevadí vám, že sa musíte odhaliť v plavkách pred ľuďmi.


Alebo? Alebo kašlite na to, veď vonku je horúúúúúúco :).

otužovanie v lete

Čo dodať na záver

Ja sám som v lete vždy zamakal viac. Bolo viac času, viac chutí a viac možností robiť kardio cvičenie aj vonku. Doplnil som to o silové cvičenie v posilňovni a bol som spokojný. Ale to som ja.

Vymenoval som vám niekoľko dôvodov, prečo začať cvičiť, chudnúť v lete. Aj prečo nie. Je to len na vás ako sa rozhodnete. Ideálne podmienky nebudú nikdy. Ako hovorí môj známy "ideálny" je len muž.

Ale nie, nebojte milé dámy, len žartujem. V každom období sa dajú nájsť výhody, aj nevýhody, prečo začať alebo prečo nie. Všetko je len na našom postoji, na našom chcení. 

Moje odporúčanie, ak chcete začať s chudnutím alebo s cvičením, ideálny čas je teraz. Práve teraz v tejto sekunde, urobte prvý krok. Rozhodnite sa a spravte prvý krok k vašej lepšej postave, k vašemu víťazstvu. Nie zajtra. Nie za chvíľu. Nie, keď si to viac premyslíte. Teraz hneď

Radoslav Cabúk
Pomáham ľuďom získať a udržať si postavu svojich snov.
Komentáre